Vi verdsetter gode relasjoner og sterk kompetanse – dette får vi hos Oseberg Services
Oseberg Services har siden 2020 bistått Lorentzen & Pladsen med å snu økonomien fra minus til solid overskudd.
Oseberg Services har siden 2020 bistått Lorentzen & Pladsen med å snu økonomien fra minus til solid overskudd.
Lorentzen & Pladsen har røtter helt tilbake til 1876. Firmaet er et grossistselskap som selger til bedriftsmarkedet, og det er i dag en ledende leverandør av utstyr til sømindustrien. Oseberg Services har siden 2020 bistått denne kunden med å snu økonomien fra minus til solid overskudd.
Pål Næss er tredje generasjons daglig leder for firmaet. Hans farfar gikk inn på eiersiden i 1949, og etter ham var det hans foreldre som drev selskapet frem til 1994. Fra å være et grossistselskap som hadde en svært variert kunde- og produktportefølje med alt fra tauverk og hyssing til kjetting og vaier, er selskapet i dag spesialisert innen produkter relatert til sømindustri og da særlig innenfor det maritime.
I 1994 gikk Pål Næss inn som daglig leder av Lorentzen. På dette tidspunktet opplevde firmaet et svært sviktende salg, men Næss ønsket å forsøke å få liv i det tradisjonsrike familieselskapet igjen.
Da jeg gikk inn som daglig leder i 1994 var selskapet farlig nær en nedleggelse. Det første jeg gjorde var å iverksette en grundig prosess for å etablere en ny og langsiktig strategi. Jeg tror jeg snakket med hver eneste kunde for å kartlegge, sier Pål Næss
Fra å ha veldig mange ulike kunder og et enormt spenn av produkter ble Lorentzen nå spisset mot sømindustrien, og alt annet ble faset ut. Faren til Pål Næss var utdannet revisor og hadde alltid holdt orden på regnskapet i selskapet sammen med sin kone. I fellesskap hadde de kontroll på det økonomiske, men de var kanskje ikke like sterke på salg og markedsføring. Med kompetansen sønnen Pål bidro med på dette området, i tillegg til at det ble investert i IT-systemer for mer effektiv drift, kom skuten på rett kjøl igjen. I en lang periode på 2000-tallet så alt svært lyst ut.
Da moren til Pål Næss gikk av med pensjon måtte Lorentzen se seg om etter en ny ressurs som kunne ta ansvar for det økonomiske. De forsøkte først med en av selskapets egne ansatte, men dette viste seg å ikke fungere særlig godt.
Pål Næss
Vi hadde kjøpt økonomisystemet Business Central av Oseberg Solutions, så veien var kort til Oseberg Services. Jeg tok noen møter med teamleder Cecilie og fikk et veldig godt inntrykk, så vi bestemte oss for å outsource regnskap og økonomi. Det har vi ikke angret et eneste sekund på! Cecilie og hennes team gikk inn og fikk full oversikt og kontroll – det var en skikkelig god følelse.
Regnskap og økonomi har blitt veldig komplekst med årene, og det å følge med på alt som skjer i dette faget er svært krevende. Næss skjønte at for å administrere regnskap og økonomi selv ville han måtte bruke all tiden sin på dette – og det hadde han hverken lyst eller anledning til. Nå får Næss frigjort tid til å gjøre det han kan og liker best som er salg og markedsføring, mens Oseberg Services tar seg av det økonomiske.
At Oseberg Services har sterk kompetanse i Business Central er essentielt for oss. De holder seg oppdatert og kan forklare oss hvordan vi skal bruke systemet best mulig. Det er også en stor fordel at de kan gi oss brukeropplæring slik at vi slipper å ty til eksterne konsulenter.
Det å ha et langsiktig kundeforhold og kjenne en kunde og virksomheten godt ser Næss på som et pluss. Oseberg Services kjenner både menneskene, rutinene og utfordringene til firmaet hans. Menneskelige relasjoner betyr også en god del for Næss – han synes det er hyggelig å ha en relasjon og ikke bare snakke tall. Da Lorentzen ble til Lorentzen & Pladsen i 2022 kunne også Oseberg Services gå inn med sin kompetanse innen oppkjøp. Cecilie og teamet hennes snakket med revisor og hadde også god kontakt med leverandøren av økonomisystemet for å sørge for at alt ble riktig. Dette var selvsagt en trygghet for Næss.
Ifølge Næss er det veldig enkelt: Mellom teamet i Oseberg Services og Lorentzen & Pladsen er det full tillit. Oseberg Services har kompetansen de trenger og de er faglig oppdatert, tilgjengelige, serviceminded og hyggelige. Selv om salg og markedsføring er det Næss primært fokuserer på, så sjekker han alle fakturaer og godkjenner disse før de sendes til kontaktpersonen Parmvir hos Oseberg Services. Parmvir og Pål snakker sammen ukentlig.